Cari Blog Ini

Rabu, Februari 17, 2010

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJAWAB BAHASA MELAYU BAHAGIAN B

LANGKAH 1

Baca setiap soalan yang dikemukakan dengan teliti.

LANGKAH 2

Garisi "KUNCI SOALAN" pada setiap soalan. Kunci soalan merupakan arahan yang biasanya terdapat pada ayat terakhir soalan yang diberi.
Contoh kunci soalan: Ceritakan pengalaman kamu ..., Tuliskan laporan tersebut ..., Mulakan karangan kamu dengan ..., Tuliskan sayarahan kamu ..., dan lain-lain. Kunci soalan akan menentukan jenis karangan, format karangan (jika ada) dan kehendak karangan.

LANGKAH 3


Pilih hanya satu soalan sahaja. Pilihlah soalan yang paling mudah, pernah dipelajari di dalam kelas, pernah terbaca atau menjawab soalan yang hampir sama, mempunyai isi-isi yang cukup, tahu formatnya dan mampu menulis karangan itu sehingga habis dengan penuh keyakinan.

LANGKAH 4

Kumpulkan isi-isi penting dengan menggunakan Peta Minda.

LANGKAH 5

Tuliskan karangan selengkapnya dengan berpandukan Peta Minda yang telah dibuat. Sesebuah karangan yang lengkap mestilah mempunya Pendahuluan, 4 perenggan isi dan penutup. Kembangkan isi-isi dengan menambahkan kata hubung, penanda wacana, imbuhan-imbuhan yang sesuai serta perkataan-perkataan yang sesuai dengan tajuk yang dipilih.

LANGKAH 6

Buat semakan dan pemurnian. Semak ejaan, struktur ayat serta tanda baca. Buat pemurnian sekiranya kamu tidak berpuas hati atau terdapat sebarang kesalahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan